Tre år framåt har jag fått
det mycket hedervärda uppdraget, att utföra Nobelprisdiplom i ...
.
2010 - Kemi
2011 - Fysik
2012 - Ekonomi.
April
månad 2010
Jag är vid Stocklycke för att leverera varor till Naturum då mobilen ringer.
En kvinna som heter Clarie Reistam presenterar sig som akademisekreterare på
Kungliga Vetenskapsakademien. Därefter bryts samtalet p g a känd
telefonskugga.
Hon försöker ringa igen men misslyckas, varvid jag till min vän Lars som
står bredvid säger:
"Jaha du, nu ringde dom från Kungliga Vetenskapsakademien - Nu ska du
se att jag har missat Nobelpriset".
Hemma i ateljén igen väntar ett meddelande i telefonsvararen. Clarie Reistam
ber mig ringa upp.
Jag ringer upp och får efter presentationen upplysningen att man från
Kungliga Vetenskapsakademien undrar över om jag är intresserad av att
medverka i att göra konstverk till Nobeldiplom.
Jag svarar naturligtvis JA och säger att man väl knappast tackar nej
till ett sånt erbjudande, varvid Clarie svarar Nej - det gör man väl
knappast. De är ett stort hedersuppdrag.
Vi bestämmer att akademisekreteraren Clarie Reistam tillsammans med
akademirådet Per Hedenqvist ska komma till mig i ateljén för att närmare
bekanta sig med mig och utröna fortsatta möjligheter för medverkan.
Maj
månad 2010
Flera veckor har gått.
Jag har inte hört något mer från akademien och jag undrar om det hela
verkligen är sant och riktigt. Men jag laddar med kaffe och ny hängning av
konstverk i min ateljé och hoppas att jag inte har drömt.
Kl 11 kommer de båda. Vi dricker kaffe och talar om förutsättningarna.
Clarie och Per går runt i ateljén och studerar min konst, varefter de
uttrycker sin positiva inställning till fortsatt samarbete. De har fått
bekräftat att jag är den som de har hoppats på.
Clarie säger att det knappast kommer att ändras utan det brukar vara så gott
som klart att den konstnär de båda föreslår för akademiens Ständige
sekreterare och hans stab, brukar det bli.
"Åk du hem med en flaska champagne och skåla med hustrun. Sen hör vi av
oss med det definitiva beslutet inom en vecka", säger Claire.
Början av juni månad 2010
Jag är kallad till Akademien, där jag får träffa de två konstnärer som sedan
tidigare är inkopplade i projektet samt Ständige Sekreteraren professor
Gunnar Öquist. Vi samtalar om förutsättningarna för medverkan. Regler och
tidsplaner är strikta!
Därefter äter vi tillsammans en god lunch.
Jag är upprymd och mycket lycklig!
Juni, juli och augusti månad 2010
Mitt arbete är igång. Huvudmässigt menar jag. Jag funderar, skissar och
funderar igen. Jag måste vara beredd på att det kan bli upp till tre stycken
pristagare - det är ofta det händer - och då måste jag ha en idé som håller
för tre varianter av ett tema.
Bokbindaren Ingemar Dackéus sänder mig provet på inbindningslädret. Det är
verkligen knallrött. Huva!
Denna röda färg styr mitt tänkande mer än jag vill och de första idéerna och
skisserna går verkligen åt det hållet.
Jag arbetar med givna förutsättningar. Uppdragsgivaren har valt mig för mitt
landskaps- och naturmåleri. Det är inom denna ram jag ska hålla mig. Inte
något annat experimenterande just nu alltså. Jag lämnar direkt tankarna på
något slags porträttmåleri av fåglar, djur eller växter. Jag vill beskriva
landskapet - mitt landskap - min vackra hembygd och jag har möjligheter att
göra det i tre år framåt. Jag tänker på Omberg, Tåkern och Vättern. Det blir
min idé. Och jag tror jag börjar med Omberg.
Början av september månad 2010
Jag är på väg till Gotland för förberedelsearbete inför de tre stora A1 -
reservatsskyltar som jag ska göra till Länsstyrelsen på Gotland senare i
vinter. Som med en
förutbestämd mening är den första person jag ser inne i terminalen i
Oskarshamn en bekant jag först undrar över. Han tittar tillbaka och därpå
går jag över dit. Det är Jean-Louis Maurin, en av de två andra konstnärerna
i Nobeldiplomsarbetet, han som ska göra fysikpriset i år.
Under tre timmars överresa diskuterar vi förutsättningarna och jag får
mängder med tips och råd.
Det hela blir en mycket väsentlig erfarenhet för mitt fortsatta arbete och
genast då jag återkommer hem till ateljén känner jag mig både säkrare och paradoxalt nog mera osäker. Tidspressen börjar anas och ångesten växer
till liv. Men utan mötet med Jean-Louis hade jag nog skjutit det hela framför
mig ytterligare en tid, men nu kommer jag snabbare "till skott" som tur är.
September månad 2010
Intensivt skissarbete pågår. Jag har åtminstone tolv tänkbara varianter mer
eller mindre färdiga.
Kontraktskrivning
Nu är
kontraktet undertecknat, nu kan det offentliggöras.
Alldeles nyss (3 oktober 2010)
sände jag iväg det undertecknade avtalet till Nobelstiftelsen och på onsdag
åker jag till Kungl. Vetenskapsakademien för att vara med på plats vid
tillkännagivandet av Nobelpristagaren/tagarna i kemi år 2010.
Härefter har jag ett par intensiva veckor
framför mig för att färdigställa målningen/målningarna till
diplomets/diplomens vänstersida. I god tid till utdelningen i december måste
förstås allt vara klart. Då ska kaligrafen ha gjort texten färdig till
högersidan och allt skall vara vackert inbundet. Vad och hur mitt/mina verk
skall gestalta sig är självklart en väl förborgad hemlighet som inte får
avslöjas förrrän Nobelprisen delas ut.
Se tidigare nobeldiplom för att
få en uppfattning om uppdragets art: (länk).
Det första
avtalet som gjordes mellan mig och Kungl. Vetenskapsakademien
Tillkännagivandet av
kemipristagarna 2010
Stämningen är
förväntansfull i Kungl. Vetenskapsakademiens pressal.
.
Pressalen på Kungliga
Vetenskapsakademien är proppfull, verkligen knökad. Alla väntar på
tillkännavgivandet av årets Nobelpristagare i kemi.
Väntar gör även Hanna och jag. Vi håller oss
i bakgrunden, sitter på stolar längst bak i salen under pampiga porträtt
på berömda vetenskapsmän, och studerar allt som händer. Dotter Hanna har
följt med för att "ge mig stöd"; ackrediteringen ordnades smidigt på
plats. Jag själv är ju listad och förväntad - bara det!
Efter en kvart öppnas dörren och presidiet
med Kungl. Vetenskapsakademiens ständige sekreterare kommer in och öppnar
tillställningen. Stämningen är förtätad. Bredvid mig sitter ett team från
japansk TV och Vetenskapsakademi. Har de möjligen fått något förhandstips.
- Nej, säger Toshiba-san, det
blir nog ingen japan i år.
Pressmedelandet.
(klicka och läs)
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Blir det en två eller tre pristagare? Ett, två
eller tre konstnärliga verk jag ska göra? Det är min primära undring i det
hela. Runt omkring ser jag tidningar och media som intensivt följer
presentationen med andra undringar och förväntningar i tankarna.
Tre pristagare! Två från USA, varav en med
japanskt ursprung och en nationell japan därtill får kemipriset 2010 "för
palladiumkatalyserade korskopplingar i organisk syntes". Jag håller
med helt och fullt. Det är rätt! Tre verk gäller! Stort har blivit än
större.
Vetenskapligt kort underlag presenteras,
pristagaren Ei-ichi Negishi, knappt vaken, intervjuas. Och jag känner att
något märkvärdigt kommer till mig. Det finns en klar koppling mellan mig och
personen, berömdheten, som svarar på alla frågor därborta på andra sidan
jordklotet. Det är bara det att han ännu känner till detta.
Det tre
pristagarna presenteras.
Jag är glad och stolt! Nästan
lika glad som den japanska kvintetten. När jag nu ändå ska göra detta får
jag göra det ordentligt.
Efteråt går vi på lokal Hanna och jag och
läskar oss med var sitt glas öl respektive vin. Det är en annorlunda dag.
Och imorgon blir det hårdkörning i ateljén. Jag har ungefär fram till den 20
oktober på mig att avsluta de tre konstverk som ska pryda vänstersidan på
nobeldiplomen i kemi 2010.
Tidningsartikel
faksimil Corren 6 oktober 2010
Faksimil
Corren 6 oktober 2010
Claire, min "navelsträng" till Kungl.
Vetenskapsakademien ringer lämpligt om Nobeldiplomen..
- Är det du som har ringt? frågar
hon.
Hon vet hur hon ska fråga utan att
ifrågasätta och skapa oro.
- Nej, svarar jag, men det är
bra att du ringer just nu.
- Jaså, hur går det för dig? Det
börjar närma sig.
- Jag vet, jag har prestationsångest. Jag
vaknar mitt i natten, kan inte sova, ligger vaken tills morgonljuset
kommer och ångesten griper tag i mig; jag undrar om det duger, det jag gör,
suckar jag.
- Jag känner igen det där, tröstar
Claire. Det verkar komma över alla konstnärer som står inför detta.
Jag vet sen tidigare. Men du klarar det. Det är jag helt
övertygad om.
.
Jag smiter iväg en halvtimma till fiket för
att få ro i huvudet. Roland gratulerar och undrar hur det går. Jag svarar
knappt; vill absolut inte bli påmind.
.
- Men du, säger Roland. Känner
man inte oro inför ett sånt där jobb, gör man säkert inget bra resultat.
Du måste nog inse att det är nödvändigt med lite ångest just nu och
sen blir det jättebra till slut. Eller ...
Nej, okej, jag ska inte säga mer,
avslutar han, jag ser att du inte vill prata om det..
Det är gott med allt stöd från familj och
goda vänner. Men innerst inne är det endast resultatet på det där krävande
akvarellpapperet som gäller. Endast jag själv kan utföra och rätt bedöma
mitt arbete i en situation som denna.
Krav och ångest är ofta konstnärens tålmodiga
följeslagare.
Men på något sätt, just nu nästan dolt
därinne, finns ändå ett uns av förtröstan. Jag intalar mig hela tiden att
jag klarar detta. Och egentligen finns det inte heller något alternativ.
Men tiden rinner mellan fingrarna som finaste
Sandhammarsand ...
... och jag tror att jag måste börja om på
nytt.
14 oktober
Hej,
Tack för att ni skickade tillbaka de påskrivna
copyrightavtalen så snabbt.
Jag skulle vara mycket tacksam för en kopia på er
F-skattsedel. Det går bra att scanna in den och maila den till mig, eller att
skicka en kopia med vanlig post. Det är dock ingen större brådska, jag förstår
att ni är upptagna med ert arbete i nuläget. Tveka inte att höra av er om ni
skulle ha några frågor.
Jag vill även passa på att påminna er om att ni sannolikt
kommer att bli kontaktade av journalister med anledning av ert uppdrag. Vi har
ingenting emot att ni gör intervjuer, och visar upp er konst, så länge ni inte
visar upp konstverket till Nobeldiplomet. Skulle ni har frågor gällande media
går det utmärkt att ringa eller maila mig.
Mvh, Jonna Petterson
Informatör/
Public Relations Officer
Nobelstiftelsen /
The Nobel Foundation
20 oktober
Faksimil ur
Östgötatidningens västra edition den 20 oktober 2010.
Reportage av Pernilla Alsén.
Ett litet reportage i
gratistidningen Östgötatidningen idag. Jag känner
mig nöjd med reporterns verk - lite humorisktiskt
faktiskt.
7 november - "Nobel" närmar sig
Alltmer närmar sig
evenemanget med Nobelprisutdelningen 2010.
Det är ju så att vi
först nästa år kommer att bli bjudna på själva
Nobelfesten, Ulla och jag, men redan i år verkar
det vara fullt tillräckligt med "jippon" för oss
att få deltaga i.
Redan på torsdag åker
jag upp till Kungl. Vetenskapsakademien för att
lämna över de tre originalverken som jag har gjort
för årets tre nobelpristagare i kemi. Samtidigt
förväntas det av mig att jag därvid för den
samlade "kåren" skall berätta om mina tankar och
idéer runt verken, varefter en lunch äger rum med
akademiens ledamöter och ständige sekreterare.
Idag ramlade dessutom
en inbjudan ner i postlådan från Kungl.
Vetenskapsakademien; till en Nobelmottagning den 7
december för att hedra 2010 års Nobelpristagare -
inbjudna även Ulla och Gebbe Björkman.
Det ska bli väldigt
spännande att framför allt få möta de tre
kemipristagarna som jag liksom har fått en
personlig relation till.
Därefter är det
champagne-balluns på kvällen den 9 december på
Nordiska Muséet på Djurgården, denna gång i
Nobelstiftelsens regi; också den naturligtvis för
att hedra Nobelpristagarna. Den är jag också
inbjuden till, dock utan hustru.
Vilken höst man har
framför sig!
8 november - Lite
kritik
Clarie ringer och
meddelar att kalligrafen är upprörd. Hon har inte
fått färgprover, såsom utlovat var, på mina tre
akvareller.
- Nu är det ändå
för sent, säger Clarie. Men jag har lovat att
framföra det här till dig så att du vet vad som
gäller till nästa år. Det är viktigt!
Och jag som trodde
att mina tre påkostade repro och utskrifter av
originalen kunde gälla för mera värt än halvbra
kopior och kompletterande färgprover. Nu vet jag
bättre. Och det känns lite kymigt i magen. Aldrig
bra med negativ kritik om man inte lär sig något
av den förstås - och det har jag nog gjort nu.
11 november
Jag befinner mig på Kungliga Vetenskapsakademien
tillsammans med mina två konstnärskollegor Sture
och Jean-Louis. Idag ska vi redovisa våra verk
till Nobelprisen i kemi, ekonomi respektive fysik
för akademiens ständige sekreterare Staffan
Normark, akademirådet Per Hedenqvist och
akademisekreterare Clarie Reistam.
Nobelrummet på KVA
Jag är lite tidig så
jag sätter mig i "Nobelrummet" med en kopp kaffe
och studerar några tidskrifter och böcker ur det
spännande materialet i bokhyllorna innan det är
dags för genomgången på våningen ovanför.
Allt går bra. Mina
och de båda andra konstnärernas verk faller i god
jord. Mitt egentliga arbete är över för i år. Nu
återstår bara guldkanten.
13 november
Saxat ur Corren idag, med anledning av det
slutförda arbete med Nobeldiplomen 2010.
faksimil ur Corren den 13
november 2010, reporter Gunilla Rech
29 november - Lite nobel
uppdatering
... att åka till Stockholm och
Nobelfestligheterna.
Banketter på Kungliga Vetenskapsakademien och
Nobelstiftelsen, Champagnesupé på Nordiska Museet, föreläsningar och massor
av spännande möten.
Efter en hel veckas Nobelfestligheter i
Stockholm är jag åter hemma i ateljén, gräsligt förkyld och trött..
Jag lämnade kameran hemma
och körde med mobilen. Dåliga batterier, mörka lokaler och knuffande
trängsel medförde att kvaliten på bilderna blev därefter. Men alla möten
finns där förvisso och jag känner mig upplyft och rikare idag.
Den första kvällen, på tisdagen, bjöd
Kungliga Vetenskapsakademien in till vickning. Ulla hade också den stora
äran att vara med. Det var en trevlig s k cock-tail-mingel med vin och
snittar..
Ulla tillsammans med
professor Ei-Ichi Negishi
.
.
Alla "mina tre" kemipristagare fanns på plats
och jag hade personliga samtal med dem alla.
..
Professor
Richard F. Heck med fru.
.
.
.
.
Ulla
hittade fram till en av de två nobelpristagarna i fysik - professor
Konstantin Novoselov.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Jag missade tyvärr att få ett "se-bart" foto
av professor Akira Suzuki men visar istället en bild av den kanske
populäraste deltagaren under mingeln. Det är den rekordunge
fysikpristagaren, Konstantin Novoselov, endast 36 år gammal. Runt honom
var det hela tiden en mängd människor - inte minst en svans av unga och
förväntansfulla damer..
.
Under onsdagen var det föreläsningar i Aula
Magna på universitetsområdet. Jag var där i publiken och lyssnade till de
tre kemipristagarna.
.
Professor
Ei-Ichi Negishi underhåller.
.
.
.
.
.
Professor Ei-Ichi Negishi visade sig vara
också en stor estradör som även fick publiken att skratta..
På torsdagskvällen innan själva Nobeldagen,
var jag inbjuden till champagne-vickning på Nordiska Museet.
Mängder av människor gick uppför de många
trapporna in i den pampiga entrén, passerade en noggran identitetskontroll
och check av inbjudningskort, skakade hand med Nobelstiftelsens ordförande
Michael Sohlman för att mötas i en två timmar lång snitt-ätande och
champagnedrickande röra av folk, kändisar, journalister samt tre
konstnärer, en kalligraf och en bokbindare - alla delaktiga i de
nobeldiplom som nobelpristagarna kommer att erhålla ur Konungens hand i
morgon.
...
Mina
nya vänner.
.
.
.
.
.
.
.
Framför allt till bordet där snittarna med
Kalix-löjrom stod dukade hittade vi fram fler gånger:
Fysikdiplomets Jean-Louis Maurin, kalligrafen
Annika Rücker, ekonomidiplomets Sture Berglund, nobeldiplomens bokbindare
Ingemar Dackéus samt undertecknad.
.
Nästa år har både Jean-Louis och Sture lämnat
diplomvärlden. Två nya konstnärer kommer att inbjudas, jag tar emellertid
hand om ytterligare två år - 2011, fysik med fullkomlig medverkan alltså
också Nobelfest med middag och slutligen 2012 lämnar även jag plats efter
att ha genomfört ekonomiserien.
.
Nu lägger jag årets Nobelarbete till
handlingarna och kommer inte att ägna det mera tid och kraft förrän det är
dags någon gång i maj månad nästa år igen. Lite skönt faktiskt!
Nedan finns en länk till Nobelstiftelsens
officiella hemsida där du faktist i bildkavalkaden som bild nr 3 kan se de
två japanska nobelpristagarna i Kemi visa upp sina nobeldiplom, som alltså
äger verk av mig.
Nobelstiftelsen
20 december - Nobeldiplomen
Nu har jag fått
klartecken från Nobelstiftelsen att visa de tre nobeldiplomen som jag
gjorde åt årets tre nobelpristagere i kemi.
.
.
Uppdraget
från Kungliga Vetenskapsakademien och Nobelstiftelsen var, att jag skulle
visa mitt måleri och konstnärsskap. Det var genom detta
redan kända skapande jag hade blivit utvald. Alltså var det från början
"bestämt" att jag skulle göra något med Natur/Landskap.
.
Mina tre
verk är akvareller, där temat varit Ombergs bokskog; en hyllning till mitt
landskap och en kombination av gammalt och ungt - gamla träd och
vårgrönska.
Idén att visa motiv från min hembygd
kändes självklar från första början. Att välja Omberg kändes också
alldeles naturligt.
Just valet av gamla bokar centralt i
motiven uppenbarades för mig ganska sent i processen då två av pristagarna
visade sig vara från Japan - ett land, en kultur, som är känd för att
vörda "det gamla".
Det finns en kronologisk ordning i serien
och jag visar dem här nedan i just den ordningen.
.
Kalligrafen
Annika Rücker har skapat textsidan och bokbindaren
Ingemar Dackéus har gjort inbindningen
i rött läder med guldtryck. Alla foton är tagna av
Lovisa Engblom.diplet
är sedan vackert inbundet av bokbindare Ingemar
.
Akira
Suzuki
.
Ei-ichi Negishi
Richard
F. Heck
..
Nedanstående tre foton av kemiprisdiplomen är tagna av
bokbindare Ingemar Dackéus
Gebbe Björkman