Ateljé
Gebbe
Dagbok över
naturliga händelser i Ombergsbygd
med högst
personliga reflektioner och spontana reaktioner på företeelser i min närhet
Oktober år 2009
"Vykort" från Padang på Sumatra - foto Lars Gezelius
För i dagarna
exakt två år sedan var jag på Sumatra. Det var lite av en drömresa
som gick i uppfyllelse.
Efter ett cirka tio dagar långt besök lämnade
vi den spännande ön från provinshuvudstaden Padang, flög över Benkulu och
landade efter någon timme åter i Jakarta på Java. Just då drabbades
Benkuluområdet på västra Sumatra av en stor och svår jordbävning som vi
"missade" med bara någon timme. Vi visste inget om detta förrrän vi fick
oroliga förfrågningar hemifrån via SMS och telefon.
Nu har det
återigen hänt. Två svåra jordbävningar i samma område och mina
tankar går förstås till människorna där.
Mötesplats Sumatra -
foto Karl-Martin Axelsson
I Sverige
befinner vi oss långt borta från epicentrum, i en trygg tillvaro,
men jag känner en stor närvaro och närhet just nu, fullt förståeligt av en
annan dignitet än för de flesta, eftersom jag har varit där. Resandet har
gjort mina referensramar vidare, min oro och mina omtankar också.
Det är sagt så många gånger redan, men tål
att upprepas igen - idag har vi hela världen i vårt vardagsrum.
På kultursidan i
Östgöta Correspondenten
idag - som "droppe" -är texten nedan (27 sept.) om mina tankar inför Le
Clézios bok "Öken" införd.
En prelat, en doktor, en bryggare samt en
konstnär bakom kameran njuter hemgjord ölbryggd.
.
Häromdagen ägde en mycket improviserad och
enkel ölprovning rum i ateljén. Jag blev vid en flaska hembryggt nämligen,
av Stefan för ett par dagar sedan, då han var här och fotade brandmössen och
nu bjöd jag in några gäster på provsmakning. Ölet blev mycket uppskattat.
Redan
på vägen till Glänås smattrade hagelstormen mot bilens vindruta. Det
blev inte bättre under kvällen då vi stod där i det färdigvassade fågeltornet.
Vi hade tänkt oss att njuta av insträcket till sjön.
Men en hård nordan vräkte sig rakt in över oss på
plattformen. Det var verkligen kallt. En försmak av vinter.
Och tranor och gäss kom in långt borta från oss.
Vi såg dem endast som grå skuggor över skogen i öster.
Sådana kvällar gäller det att ha något väsentligt att tala om. Och
kaffe.
.
En akvarell under tillblivelse
på plats vid skogsvägen ...
För en dryg vecka
sedan, eller var det kanske lite mer, satt jag ute i markerna och målade
akvarell, som så ofta. Det var vid en liten skogsväg alldeles i närheten av
Ödeshögs samhälle och ljuset som föll in snett och starkt lockade mig till
ett försök.
Efter en timma
sjönk solen ner, ljuset falnade och mina fingrar stelnade av köld.
Akvarellen blev inte riktigt färdig.
... och färdig.
Men
så lätt ger jag förstås inte upp. Nu har jag målat färdigt, här hemma i
ateljén, efter intuitiv modell, med mycket spring fram och tillbaka. Jag
tycker det blev godkänt resultat till slut även om de sista penseldragen kom
till i elljus.
"Naturmorgons"
Lasse Willén från Sveriges Radio hälsar på i Stugan på morgonen idag.
Elden sprakar i vedspiseln och kaffet är klart då han anländer. Det är bara
nio grader varmt inne men i köket blir det ganska behagligt till slut.
Vi spelar in en uppföljning till veckans
"Naturfråga" och eftersom det ännu återstår några dagar tills rätt svar
kommer att presenteras tänker jag inte avslöja vad det lilla reportaget
handlar om, mer än att Stugan på sätt och vis hamnar i centrum. Kommande
lördag morgon kan vi lyssna på resultatet.
Efteråt
går jag en sväng genom markerna. Tranor och gäss sveper över himlen,
en blåhök vinglar över maden, skäggmesarna hörs från vasskanten och ännu
hoppar enstaka grodor iväg framför mina fötter, stelt och trögt.
Den senaste veckans idoga regn har fyllt på
sjön och vattnet är lerfärgat. Överallt ploppar det vid ytan av dykarbaggar
som hämtar luft, virvelbaggarna slirar och bredsladdar medan skräddarna
spatserar omkring mera makligt. Snart ska de
alla lämna vattnet för att överleva vintern i backen. De har nämligen vingar
allihop.
En hungrig ko
råmar sönder mina öron.
Jag
går över betet varvid korna, som betar bortåt Renstad till, får syn på
mig och kommer vandrande intensivt råmande. Gräset är kort och näringsfattigt
så här i oktober och ännu är ingen ensilage på plats för stödutfordring. De är
med andra ord hungriga. Besviket ställer de upp sig runt omkring mig och
berättar om sina problem. Men vad kan jag göra åt saken.
Från nätspången
genom vassen hör jag plask och stänk alldeles intill mig, en mink kommer upp,
överraskas och stelnar, innan den skuttar vidare bort mot ett gäng skäggmesar
som äter småkrafs på blötbacken. De far upp ivrigt varnande och försvinner med
minken bort genom vassen. Strax plaskar det igen men den här gången avslöjar
"pruttljud och pipgnäll" att det är en vattenrall som jag överraskar.
Kolla
noga! Ser du vattensalamandern?
Jag böjer mig ner
och fotograferar ett färskt rävspår som tryckts in i gyttjan; tar tid på mig,
zoomar och ställer in, men trots denna närgångenhet upptäcker jag inte förrän
nu, hemma i ateljén, att jag också därvid har fotograferat en mindre
vattensalamander. Det är helt tydligt att man missar det mesta under sina
besök i naturen fast man tror att man har goda ögon och öron med sig hela
tiden.
Fick
ett ryck idag och började röja i utrymmet bakom köket i ateljén bland
tomflaskor, kartonger, blomkrukor och annan smuts.
.
Silverfiskarna fick se upp men jag gav dem
först en "fair chans" att slippa in i hörnen innan det första
dammsugarsvepet.
Det blev en lång resdag för
mig i fredags. Första biten dock i trevligt sällskap med tre tranor som
tänkte sig samma riktning; mot söder.
Jag sätter mig i
bilen. Med täckt kärra kopplad på dragkroken kör jag E 4 mot söder.
Tre tranor kommer på sträck rakt över mig i mycket god fart högt upp på
himlen i den svepande kalla nordvinden. De har alldeles nyss lämnat
Tåkern.
Jag hänger med dem en bit ner mot länsgränsen. Det går fort, nästan 100
km/h, men snart drar de sig mera sydostligt över skogen och försvinner
långsamt ur sikte.
Jag är på väg
till Falsterbo för att hämta hem min stora akvarell "Utdrag ur en
dagbok". Slutligen är det ett måste jag inte längre kommer undan. I
centrum på den målningen far förresten också tranor mot söder.
.
Söder om Jönköping
höjer sig landet och bilen segar sig uppför backarna vid Norrahammar och
Torsvik.
Bygden planar ut då jag närmar mig Vaggeryd. Där tar tallmoarna vid.
Därefter är det skog som gäller; skog skog skog; enformig tallskog mest;
ända ner mot Markaryd på gränsen till Skåne. Några stora mossar öppnar
slutligen horisonten och där krymper tallarna till dvärgar, bleknar och
skrumpnar av svält och umbärande.
Vägbyggarnas minnesmärken - staplade stenar - förgyller det sparsmakade
landskapet och vackra långa, nybyggda stenmurar värnar kulturens idéer.
Lagan vrider sig
fram och åter under riksvägen; följer de sänkor och dalar som den moderna
vägen av idag skoningslöst ignorerar.
Snart ser jag
de första bokarna på kullarna. Som en en liten sorglig rest bara, av den
lövskog som var, lättar de ändå upp granväggarnas enformighet; segt
överlevande bryter de den mörka enfalden med ljusare färger.
Landet sluttar
långsamt neråt och när jag kommer in i Klippans kommun öppnar sig
landskapet; blir ljust och inbjudande och runt Pinneån är trakten bördig
igen.
Just där kan jag inte låta bli att tänka på Mikael Niemis "Populärmusik
från Vittula". Hur tragglandet av sydsvenska vattendrag under skolans
geografilektioner däruppe i den norrländska finnmarken senare i livet
avslöjade sig som en stor bluff - Slutligen visade det sig nämligen att
"... Allt handlade om små ynkliga diken".
Skyltarna vid vägen "Pinneån", "Vegeån" och "Lödde å" är faktiskt nästan
pampigare än vattendragen själva. Men okej, landskapet är vackert och
våtmarkerna exotiskt frodiga.
Där vägen till
Ängelholm svänger mot höger far jag rakt fram. Här är landet helt
öppet och böljande. Traktorerna vandrar långsamt med sina plogskär över
stubben, sockerbetor skördas överallt och korna gå i vall. Mängder av gäss
betar i flockar runt Lomma och Barsebäck och högt över Landskrona och Ven
går plogar av vitkindade gäss.
Det är ett annat land här nere. Ett luftigare och vänare landskap. Det är
ett gammalt Danmark. Så känns det!
Gladorna glider i
skyn, långsamt runt, runt på spetsiga, vinklade och låga vingar.
Med den kluvna stjärten som aktivt roder genomskådar de landet under sig,
ser varje död kanin på vägrenen och varje ätlig groda i dammen.
Ljuset är blåare och gulare, mera smuts och dis på grund av närheten till
Europas kontinent och samlade industri.
Kyrkotornen är inte mina, inte heller husgavlarna eller gårdarnas
planlösning.
Mängder av vitfågel dröjer ännu kvar, nu i oktober efter traktorer, och
glänsande svarta spatserar kajor och råkor överallt. Flockar med tamduvor
flyger mellan åkrar och gårdar, stararna flockas i täta små moln och var
tionde bil som kör om mig är dansk.
Jag lämnar den
stora landsvägen med Malmös Turning Torso i höger ögonvrå, som en väktare
över horistonten, vindkraftverken utanför Limhamn vevar och brospannet mot
Danmark försvinner i blådis.
Jag svänger av mot Falsterbo på väg 100 och vet då, att jag strax är
framme. Jag passerar Höllviken med alla statyerna längs stranden i bukten.
För en månad sedan badade folk här och just då var vattnet så lågt att
sandrevlarna syntes. Idag är havet högt, mörkt gråblått och avvisande.
Falsterbo kanal ligger tyst, Annas bageri är turisttomt och i södra ändan
av Ljungen ser jag endast två fågelskådare sitta på vakt.
Jag är framme.
Nu lastar vi min
tavla. Den är tung och känslig så jag får hjälp av Karolina på
konsthallen. Jag buffrar med filtar, har två plankor och en stor skiva som
stöd, ställer verket på skrå och drar ner plastkåpan. Hoppas det går bra
nu!
Sen far jag hemåt. Klockan är fem på eftermiddagen och ljuset falnar.
Innan jag är hemma kommer det att vara natt!
- Såg du igår, säger Per-Åke som är
kyrkogårdsarbetare och har en av sina arbetsplatser mitt över gatan från
ateljén sett, alla tran´era som lämna Tåkern.
- Näe, svarar jag. När var det.
- Ä´ja arbeta vid Stora Åby kyrka och klocka var väl sådär tolv. Hela luften
blev plötsligt alldeles svart. Det var som ett moln på himlen; minst tusen
stycken eller säkert flera tusen. O alla for di runt i stora cirklar. Högre
och högre, runt, runt hela ti´n. Det var ett förskräckligt liv. Ja titta på´t
ett par tre minuter men sen måste ja ju börja jobba igen. Det skulle ju bli
konssär senare på eftermiddan, så de va lite bråttomer. Men de höll på ända
tes ja geck in.
- O´ja satt hemma och åt mat vid den tiden på
da´n, suckar jag. Jag missade hela lyftet, hela föreställningen, hela
bortflyttningen. Man måste ha lite tur, säger jag till Per-Åke o de hade du!
Idag är det säkert ganska tomt vid sjön.
Tranornas ansamling har blivit allt större och
tidsmässigt förlängd för varje år som gått. Tidigare ägde bortflyttningen rum
i september men numera är det oktober som gäller. Och mängden brukar kunna nå
upp till 5 000.
Ändå ligger Tåkern i lä, vad beträffar tranor,
av Hornborgasjön. Där räknades förra veckan nästan tjugotusen rastande
individer. Nytt rekord igen! Var är taket? Vad innebär detta?
Jag tror jag återkommer med lite egna
spekulationer senare.
Imorgon kan du lyssna till en minimusikal i Ödeshögs kyrka. Den heter
Klimat.Nu och är ett samarrangemang mellan Ödeshögs kyrka, kyrkans
barnkörer, musikskolan och så deltar jag lite granna också.
Välkomna kl 18.00 onsdag den 14 oktober!
et blev ingen medverkan i minimusicalen i
går. En häftig förkylning satt definitivt stopp för det. Jag har legat
nerbäddad två dagar med feber och sånt som hör till. Det har hjälpt. Att ligga
i sängen menar jag. För även om jag knappast trodde det vara möjligt igår
kväll sätter jag mig nu i bilen för en T o R resa till Stockholm med viktig
logistiksupport av barn och barnbarn.
På
nätet har kulturtidskriften Magasinett just publicerat ett bidrag från mig.
Det är min text "Med tranor mot söder" som jag skrev den 11 oktober. Vill du
läsa den igen, eller snarare, vill du se den i ett annat sammanhang kan du
zappa in via den här
länken.
Annars
då? Jo det är kallt. Under det normala. Frost varje morgon och vid besök i
Jönköping i tisdags kunde jag konstatera säsongens första snö. Ett tunt
visserligen men ändå kvarliggande täcke. Det ä tidigt det.
Det är en sån
där underbar förvintermorgon. Frosten från
nattens köld ligger kvar i skuggorna. Björkar och aspar lyser skarpt
neapelgult mot den mörkt olivgröna barrskogen. Rådjuren går överallt i små
grupper på stubb och höstsådd. Nötskrikorna passerar vägen i skytteltrafik.
Korparna förstås. Ljuset gnistrar. Det är så vackert att det värker i mitt
hösthjärta.
Och jag är på väg till Hägerstensåsen för att
hämta hem vår dotter med sitt barnbarn för första gången någonsin till oss;
ytterligare ett skäl till hjärtklappningen.
Just innan Trosa
kommun övergår i Södertälje ser jag de två
havsörnarna långt framför mig över vägen. De seglar tillsammans obekymrade
över det hektiska trafiklarmet. Jag närmar mig alltmer, och snart, alldeles
när de stiger upp över en bergskam på vänster sida av vägen, är jag rakt under
dem. Nog har jag sett havsörnar så många gånger redan de senaste åren, men
dessa två, uppenbarligen ett gammalt par, är vackrare än de flesta. Breda
kupade vingmörkor och lysande spetsstjärt med ljusa huvuden som håller koll
snett nedåt bakåt.
Det går snabbt förbi.
Trafikintensiteten hindrar långsam
njutning. Allt, är en ögonblicksbild, som etsar sig fast i mitt syncentra.
Nu när jag är hemma
i ateljén igen, det är redan kväll, känner jag att jag måste få ur mig detta.
Jag blundar nästan och tar färg i penseln; målar
helt intuitivt på ett nytt akvarellblad. Struntar i allt jag vet och kan om
vingföring och proportioner, vinklar och postitioner. Så här såg det ut,
varken mer eller mindre, säger mitt osvikliga minne. Det är bra så. Precis så!
Med det får jag nöja mig.
Den är en plåga
tycker många, fruktflugan,
när den snabbt tar över luftrummet i köket och svärmar i mängder runt fruktfat
och öppnade vinbuteljer som en typisk sensommar- och höst-företeelse.
Även jag är
"drabbad" förstås, ingen går fri. I slasken i ateljén, inne i mörkret och
eftersattheten, upptäckte jag nyss"miljoner" små svärmande flugor som steg upp
i ett moln när jag fyllde på vattenkannan för blomsterbevattningen. Det låg
kvar några jästa äppleskruttar och annat osorterat skunk där och sånt räcker
till mer än väl.
En hona av fruktfluga. Hon
skiljs enklast från hanen genom sin något spetsigare och inte svartändade
bakkropp.
Fruktfluga är
en samlingsbeteckning på ett antal olika arter småflugor av liknande
utseende som alla dras till doften av alkohol och ättika, d v s jästa
produkter. De lever normalt utomhus men följer gärna med in i huset då man
plockar in frukter från trädgården. Det vetenskapliga namnet är
Drosophila och den mest kända av dem heter bananfluga, Drosophila
melanogaster, den svartmagade fruktflugan.
Den sist nämnda
arten, bananflugan, har spelat en viktig roll inom
genetikforskningen; den har använts i ärftlighetsexperiment av forskarna
sedan årtionden. Idag är den lilla flugans hela
genom utforskat och genomlyst.
Allt som finns att veta är känt, men ännu fyller arten en viktig funktion
vid studier i universitetsvärlden.
Även jag har
har genomfört korsningsförsök mellan olika stammar av bananflugor. Det var
under studentåret 1965-66 som min vän Göran och jag för vårt
specialstudentarbete inköpte olika varieteter: vitögda -, vinglösa -,
melanistiska -, rödögda och svartögda bananflugor bland flera andra.
I olika burkar höll vi stammarna skilda från
varandra, sammanförde hanar och honor i kopuleringsaskar och odlade sen
avkommorna i en blandning av honung och ättika.
Därefter bedövade vi avkomman med ättiketer,
grupperade efter utseende och räknade individerna. Vi följde och
dokumenterade många fluggenerationer under experimentet och allt bokfördes
noggrant i journaler varefter vi utformade tabeller och diagram som vi sedan
jämförde med redan kända mönster för att se om vi fick god eller dålig
korrelation och kunde verifiera redan kända fakta. Det var spännande!
Verkligen!
Så för mig
står fruktflugan för positiva och spännande minnen. Dessa överskuggar med
råge eventuella besvärligheter av idag.
Nu
är det full fart på mitt illustrationsarbete till Gotlands
länsstyrelse.
Jag hade precis bestämt för mig, att jag
hade åtminstone fram till 1 december på mig, eller till och med hela december,
för att bli färdig. Men när jag häromveckan kollade kontraktet kunde jag läsa:
"leveransdatum 15 november". Så du förstår att det är bråttomläge. Nu igen.
Som vanligt alltså.
Arbetsnivån,
för att kunna klara tidsramen med reproarbete och efterföljande digitalt
arbete, är pressad. Nivån i måleriet är minst två arter per arbetsdag, och som
arbetsdagar i det här läget, räknas alla veckans dagar därmed.
Ändå, mina vänner,
försöker jag också hinna med att ge er en möjlighet att följa det här arbetet.
Jag har nämligen lagt en länk här i högra
spalten. Klicka på den "En skylt blir till", så kan du se om jag kommer att
lyckas.
Större fladdermus
- Just nu flyttar inte bara fåglar.
Denna större fladdermus fotograferade jag för
precis ett år sedan vid Stugan vid Tåkern. Den är stor som en morkulla
vilket ibland kanske kan leda till förväxling.
Just nu diskuteras detta på nätverket
"Brevduvan"
Första veckan i oktober förra året såg jag
många större jagande fladdermöss över skogsridåerna runt sjön. Som mest
räknade jag elva exemplar samtidigt. I år har det varit betydligt
sparsammare; kyla och framför allt ständigt hårda vindar har gjort det
mycket mera svårobseverat.
.
Om du ber riktigt
snällt kan du kanske få dig tillskickat en pdf av Fauna och Flora nr 4/2008
- en trevlig artikel om arten
Större fladdermus. Använd
länken nedan.
Duggregn, dis, olust och kylslagenhet. Det
känns "urrigt" i största allmänhet, det är den känslan som råder idag.
Vad skönt då, att låsa in sig i ateljén med ett
gediget arbetsbeting, tända spottarna i taket, skapa en ljusexplosion, för
att därefter beta av en hög härliga musikCD medan penseln dansar:
Coldplay
Berlioz
Native American
Eminem
Peter Gabriel
Rosana
Beethovens 9:a
O´brother
Van Morrison
Cornelis
E.S.T
Ravi Shankar
...
Även denna dag fylls nu med glädje och värme.
Jag trivs.
Vill du och kan du, så ses vi på söndag i
Åtvidaberg. Jag är där för att visa mitt bildspel om en resa till
Indonesien.
Välkommen!
Vi
människor har ett stort behov av att bekräfta vår existens och närvaro.
Säkert är denna drift ganska unik i djurvärlden, kanske är den också
"nödvändig" för att tydliggöra för oss vår medvetenhet om oss själva.
.
På pelarsocklarna
i Linköpings domkyrka satte jag mig en gång att läsa det gamla klottret som
hade gjorts av alumnerna för hundratals år sedan. Med stor risk för
bestraffning hade några av dem ändå dristat sig till att karva in sina namn i
kalkstenen. Då en allvarlig åverkan; idag intressanta minnesdokument.
I Habo gamla träkyrka samma sak. Högst uppe under
taket i de snålt tilltagna båsen finns chiffer, namn och datum inristade av
till leda uttröttade och tvingade människor.
.
I den stora grottan
vid Sigulda i Lettland finns överallt namn och tecken; i barken på de grågamla
bokarna runt Ellen Keys italienska byggnad Strand likaså, även på
klapperstenarna i Hoburgens grottor och i barken på oasens dadelpalmer vid Erg
Chebbi i Sahara.
.
Varhelst människor
sätter ner sin fot och hand lämnas spår; medvetna och ofta omsorgsfullt
tillverkade tecken, i modern form av idag såsom taggar och graffiti, "Kilroy
was here!" eller "Rondellhundar".
.
Själv
gjorde även jag en liten stenpelare igår vid Hovs Hallar på
Bjärehalvön. Jag kunde liksom inte låta bli.
För några år sedan tog någon det första
initiativet. Idag kan knappast någon som går förbi avstå från ett eget bidrag.
Det har blivit en installation formad av mängden besökares samlade
skaparkraft. Det är ett tidsdokument som av väder och vind är utsatt för
ständing omformning och entropi och således ett verkligt levande konstverk
mitt i naturens harmoni. Jag gillar det. Frågan är dock vad myndigheten som
förvaltar naturreservatet anser i det här fallet.
Har du synpunkter på, idéer, frågor eller
intresse av något i denna min Blogg som jag kallar
Naturlig Dagbok
har du möjligheter att kontakta mig via formuläret här
nedan. Jag ser fram emot en kontakt med dig käre dagboksläsare. Det material jag
får in av Er lägger jag in på denna sida eller om det är av mer allmän karaktär
finns det att finna i min
Gästbok
|